Varför man (kanske) bör undvika spannmål, baljväxter och soja

Man hör ofta att spannmål, baljväxter och soja är en del av en varierad och sund kosthållning – varför väljer man då att helt utesluta dessa livsmedel när man äter LCHF- och paleokost? Detta gör man främst för att spannmål och baljväxter innehåller antinutrienter, men även för att de höjer blodsockret…

Lektiner i spannmål

Vad räknas till spannmål och baljväxter?

Till spannmål och gryn räknas korn, vete, råg och havre – men även majs, hirs, ris samt gryn/frön som quinoa och amaranth faller under denna kategori. Baljväxter innefattar alla sorters bönor (inklusive sojabönan), linser, ärtor samt jordnötter.

Lektiner och fytinsyra (antinutrienter)

Spannmål och baljväxter innehåller båda lektiner och fytinsyra. Lektiner och fytinsyra är två stycken antinutrienter. Fytinsyror hämmar upptaget av olika mineraler såsom zink, koppar och magnesium. Lektiner är vegetabiliska proteiner som kroppen har svårt för att bryta ner.

Frön vill inte brytas ner

Det är ganska logiskt när man tänker efter – säd, gryn och bönor är en väsentlig del av växternas reproduktionssystem och vill klara sig så helskinnade som möjligt om de skulle råka bli uppätna. De är helt enkelt designade för att ta sig igenom matsmältningssystemet utan att brytas ner. Fåglar och gnagare är bättre anpassade för dessa antinutrienter, än vad vi människor är. Vilket även förklarar varför vi människor kan må dåligt utav att äta just spannmål och baljväxter. Nötter och frön innehåller också lektiner, men inte i samma utsträckning. Man bör dock blötlägga dem innan man äter dem, då de blir mer lättsmälta (detsamma gäller baljväxter).

  • Spannmål och bönor innehåller lektiner och fytinsyra
  • Lektiner belastar matsmältningsystemet
  • Fytinsyra hämmar upptaget av mineraler

Frön


Lite om gluten

Gluten är ett vegetabiliskt protein

Gluten är ett proteinkomplex – ett nystan av ganska många ämnen, men bestående till 80% av gliadin och glutenin. Gluten finns i vete, råg och korn och det är gluten som gör bröddegar elastiska och brödet sådär fluffigt och härligt.

Celiaki och glutenintolerans

Det har varit svårt att missa den stora trenden med glutenfri kost som råder nu, det är många som vittnar om att de mår bättre efter att de har uteslutit gluten. Men varför är det så, alla kan väl inte vara glutenintoleranta? Som det ser ut idag är ca 1-2% av västvärldens befolkning glutenintoleranta – dvs har celiaki. Celiaki är en autoimmun sjukdom som får kroppen att attackera tunntarmens slemhinna. Symtomen är bland annat diarré, förstoppning, viktminskning, trötthet och vitaminbrist. Den som har celiaki måste äta en 100% glutenfri kost för att inte bli sjuk, minsta lilla smula kan orsaka stora problem.

Känslig mot gluten

Även om många inte har en autoimmun sjukdom som triggas av gluten så finns det många människor som är känsliga mot gluten. Symtomen kan vara väldigt subtila och kanske inte alls kopplade till mag-tarmsystemet. Det kan yttra sig i form av torr hy, kliande ögon, ökad infektionsbenägenhet och en småorolig mage. Detta beror på att gluten är ett protein som de allra flesta inte kan bryta ner fullt ut.

Ska jag vara rädd för gluten?

Om du har celiaki ska du givetvis undvika gluten till 100%. Om du upplever att du får magbesvär av gluten kontakta genast din läkare för provtagning. Om du inte har celiaki men ändå upplever att du får problem, testa att utesluta gluten en period för att senare återintroducera det. Då blir det lättare att se om det är just gluten du reagerar på. Men för människor som inte är allergiska är gluten inget farligt. Läs gärna mitt inlägg om glutenskräck.

Glutenfria alternativ

I butikerna finns det ofta många glutenfria alternativ till bröd och pasta, men det betyder inte att de är nyttigare. De är ofta gjorda på glutenfria spannmål som havre och ris, men det finns proteiner i dem som liknar gluten – och är man riktigt känslig så kan man reagera på dem också.

Naturligt glutenfri mat

Är man glutenintolerant eller känslig mot gluten så finns det så mycket annat man kan njuta av än illa imiterat pasta och bröd – nämligen naturlig mat! Du kan äta kött, fisk, ägg, svamp och grönsaker och njuta av naturliga fetter som smör, kokosolja och olivolja. Du kan äta frukt, bär och nötter. Eftersom LCHF och paleokost är naturligt glutenfria så är det ett bra alternativ för dig som är glutenintolerant. Och om man saknar bröd kan man med en enkel googling hitta triljarders med recept gjorda på nötmjöler – naturligt gluten- och spannmålsfria!

  • Gluten är ett proteinkomplex som många har svårt att bryta ner
  • De som är intoleranta mot gluten måste undvika gluten helt
  • Många är känsliga mot gluten och mår också bättre av att undvika gluten
  • Ät naturligt glutenfri mat istället för glutenfria alternativ av pasta och bröd!

Mina tankar kring lektiner och fytinsyror

Min åsikt är att lektiner och fytinsyror i normala mängder inte är farliga för friska människor. Jag är helt övertygad om att det finns många som mår utmärkt av att äta baljväxter, bönor och spannmål. Det finns t.o.m. belägg för att det kan vara bra att ”reta” immunförsvaret lite, för att stärka det.

Däremot anser jag människor som inte är fullt friska – som har celiaki eller någon annan autoimmun sjukdom, förmodligen mår bäst av att inte reta sitt immunförsvar utan istället låta kroppen läka. Dessa personer kan må bättre av att under en period undvika baljväxter, spannmål men även nötter.

LCHF och paleo-kost är två kosthållningar där man drastiskt minimerar sitt intag av lektiner och fytinsyror.

Mina LCHF- och paleorecept »


Läs mer

Vad händer i kroppen när man äter fett?
Vad händer i kroppen när man äter kolhydrater?
Kort om kolesterol
Var är LCHF & Paleo?
Vad äter man på LCHF- och paleokost?


Källor

Wiki: Fytinsyra
Marks Daily Apple
Perfekt Hälsa
Wiki: Lectin
Wiki: Glutenintolerans

5 kommentarer

  1. Karl Tony Olson Svara

    Oj vilken läsning. Jag längtar att ta till mej detta. Tack för härliga tips och intressanta fakta !!!!

  2. Tack för intressant samt viktig läsning. Vet att jag inte tål gluten…och är försiktig. Mår fortfarande inget vidare och har problem både med imunförsvar, diabetes och fibriomyalergi. Ska nog låta bli baljväxter…samt ríos, majs och nötter. Hoppas på mer info. Mvh
    Maria

  3. Jag blir så förvirrad av alla dessa olika kostråd? Vad ska man äta?.. Om man vill äta gi kost som inte höjer blodsockret och är antiinflammatoriskt!.. Har man ju läst att man ska undvika bär och vissa frukter. Men äta frön och nötter, tofu, böner och grönsaker, fett, ägg, för att få i sig fett och proteiner. och att quinoa är bra. Men att man då ska undvika kolhydrater, kött, socker, vete, alkohol, gluten, och mejeriprodukter då det kan sätta igång inflammation i kroppen. Om man nu då också har känslig mage, reumatism, och reagerar på histaminer, vad fasen ska man då äta då också läst att böner och frön producerar ett visst gift, att tex bananer ( som jag älskar o trodde var nyttigt) innehåller för mycket histaminer!…hur får man i sig proteiner om man inte bör äta kött och om nu inte heller bönor, ägg el quinoa ska vara bra? Inte lätt o veta vad man kan äta?

    • Sanna Svara

      Hej Åsa,
      jag håller fullständigt med dig! Det finns miljarders med kostråd och varje dag läser man något nytt om något som är nyttigt eller onyttigt…
      Problematiken ligger väl främst i att alla människor är olika – det går inte att ta fram kostråd som gäller för alla. Sen tycker jag att man alltid ska vara källkritisk och ha en nypa hälsosam skepticism mot allt man läser. Jag gillar att läsa kostargument från ”båda sidorna”, bara för att bli lite extra förvirrad ;) Jag tror liksom inte att det är så svart på vitt, utan att det är mycket mer komplicerat än så. Det enda sättet att ta reda på vad man kan äta och inte är att experimentera på sin egen kropp. Det är nog det som är den största utmaningen – att lära sig lyssna och förstå sin egen kropps signaler. Det är därför jag försöker vara tydlig med att olika kosthållningar/dieter mer är som verktyg på din resa mot din alldeles egna kost – kosten som du mår bra och frodas av. Så mitt tips är att du ska testa dig fram med olika livsmedel, anteckna symtom, lyssna på din kropp – var lyhörd! Det är bara du som kan veta vad du mår bra av och inte. Jag hoppas det var till någon hjälp!
      /Sanna

Lämna en kommentar

Meny