Vad äter man på LCHF- & Paleokost?

På LCHF- och paleokost äter man får att må bra! Båda kosthållningarna uppmuntrar till ekologiska grönsaker och ägg, gräsbetat kött samt naturliga fetter. På LCHF- och paleokost äter du dessutom naturligt glutenfri mat!

Här har jag sammanställt en lista på livsmedel som är gemensamma för LCHF och paleo. LCHF är lite striktare när det gäller kolhydrater och på paleokost ska man helst undvika mjölkprodukter – även om grädde och riktigt smör kan vara ok ibland. Den här listan kan du använda som riktlinjer när du vill äta LCHF och paleo.

Ät naturligt fett

Ät utan någon som helst skam:

Naturliga fetter

Talg, ankfett, smör/ghee, kokosolja, olivolja..

Kött

Helst gräsbetat sådant – då får djuren sin riktiga föda och en bra omega-3/omega-6-balans. Och testa gärna vilt! Men undvik helst processat kött som korvar, smörgåspålägg o. dyl med okända ingredienser…

Fisk och skaldjur

Gärna fet fisk som innehåller mer omega-3! Till de feta fiskarna hör lax, tonfisk, strömming, makrill och ål.

Fågel

Gärna ekologisk, och om du hittar – fågel som inte fått äta spannmål utan sin naturliga kost. Jag har själv inte lyckats hitta någon sådan än, men köper gärna ekologisk och som inte fått antibiotika.

Ägg

Ägg är en vitaminbomb som innehåller flera viktiga antioxidanter – t.ex. E-vitamin och selen, men också riboflavin, vitamin A och zink. Även halterna av D-vitamin, folat, niacin och vitamin B12 är höga. Undvik inte äggulan – det är den bästa delen på hela ägget!

Ovanjordgrönsaker, svamp, örter, kryddor och lök

Grönsaker som växer ovan jord – bladsallad, fänkål, broccoli, blomkål, sparris, rättika, gurka, tomat, vitkål, grönkål, brysselkål, kålrabbi, aubergine, haricot verts, sommarsquash, avocado... + alla sorters svamp, örter, kryddor och lök.

Rotfrukt på stenålderskost / paleo

Ät måttligt av:

Frukt, rotfrukter och bär

Om du inte vill äta så strikt LCHF, utan mer åt stenålderskosten så är frukt, rotfrukter och bär bra kolhydratskällor. Om du vill äta mer strikt så undviker du frukt och rotfrukter, men lite bär kan vara ok ibland.

Nötter

Personligen kan jag tycka att det är svårt att sluta äta nötter när man väl har börjat (en näve blir lätt två, tre, fyra stycken…). Nötter kan vara ganska påfrestande för matsmältningssystemet och har man problem med att gå ner i vikt är det nog en god idé att undvika dem i huvudtaget. De flesta nötter innehåller även en ganska hög andel omega-6.

Mjölkprodukter

Mjölkprodukter som smör/ghee, feta ostar och grädde är båda goda källor till naturliga fetter som ger dig energi och håller dig mätt. Många kan äta dessa mjölkprodukter utan problem, men för somliga kan de vara problematiska – de kan trigga sockersug, orsaka magproblem eller pådriva inflammationer i kroppen. Så testa dig fram och känn efter hur din kropp mår på mjölkprodukter.

Choklad

En ruta av riktigt bra choklad med hög kakaohalt kan man få unna sig ibland…

Lågt intag av kolhydrater

Undvik:

Socker och snabbsmält stärkelse

Sorry, ingen mer pizza, pasta, tårta, godis, juice, läsk eller pommes. Både på LCHF och stenålderskost undviker man denna typ av mat – istället lär man sig älska riktig mat som man mår bra av!

Spannmål

Under kategorin spannmål hamnar de fyra sädesslagen vete, råg, korn och havre – men även majs, hirs, ris och quinoa (som eg. är ett frö). Utöver att de innehåller stora mängder stärkelse innehåller de även lektiner och fytinsyror som kroppen har svårt att bryta ner samt förhindrar näringsupptaget. Vete, råg, korn och mycket havre innehåller dessutom gluten vilket kan orsaka stora problem i våra kroppar beroende på hur känsliga vi är.

Baljväxter

Likt spannmål innehåller baljväxter stora mängder stärkelse, lektiner och fytinsyror. Soja innehåller även fytoöstrogener som kan leda till hormonella obalanser både hos kvinnor och män. Betrakta soja som en smaksättare, inte någon viktig beståndsdel i en hälsosam kosthållning.

Mjölkprodukter

Undvik framförallt mjölkprodukter med lågt fettinnehåll – de innehåller istället desto mer socker.

Transfetter och vegetabiliska oljor

Undvik transfetter! Transfetter är kopplade till hjärt-kärlsjukdomar och finns i hel- och halvfabrikat samt färdiga bakverk, såser och glass. Undvik även vegetabiliska oljor som lätt oxiderar och är känsliga för ljus, värme och tryck – de innehåller även mycket omega-6.


Läs mer

Var är LCHF & Paleo?

Lämna en kommentar

Meny