Lärdomar av att tappa aptiten (förutom på typ pizza och glass)

Det här inlägget kommer handla om vad jag har lärt mig av att helt tappa lusten att äta. Samt lite tips på mat och länkar till recept som fått mig vilja äta igen.

Det s.k. ”efter-semestern-löftet”

Du känner säkert igen dig. Du kanske precis som jag planerade att göra förändringar efter sommaren. Du kanske precis som jag tänkte jag nåt i stil med:

”Nä, nu jävlar anamma. Efter semestern ska jag äta så sjukt hälsosamt och jag ska träna och jag ska meditera och jag ska bli världens sundaste person!”

Det blev precis tvärtom…

Istället så tappade jag helt orken, men främst aptiten. Visst händer det ibland att jag inte alltid är sugen på mat, men det är sällan jag helt tappar lusten att äta. Så som jag gjort nu. Orsaken till detta är med största sannolikhet en medicinering jag går på just nu. Vilket suger såklart.

Det finns många andra orsaker till förlorad aptit (allt från cancer till graviditet om man frågar internet). Men jag tror att det även kan ske när man ställt för höga (hälsorelaterade) krav på sig själv, att man liksom utvecklar någon slags aversion mot allt det där som man bestämt att man ska tvinga i sig.

Så plötsligt händer alltså följande mig:

  • ingen aptit / ingen matlust
  • vill inte laga mat
  • kan inte äta frukost
  • bara sugen på socker/kolhydrater som t.ex. bröd, pizza, glass, godis osv

Vad gör man när man inte vill äta eller laga mat?

Jag tyckte till en början att det här var väldigt jobbigt eftersom det ”förstörde” alla mina planer – den där hälsosamma veckomatsedeln jag hade gjort var totalt slöseri. Jag ville inte äta något av det där. Jag drabbades av någon slags inre panik tills jag insåg att jag var alldeles för hård mot mig själv. Så mitt första tips till dig som inte har någon aptit:

  • Tips #1: Skit i allt, ät vad du vill!*

    Här är en lista på saker som jag ätit under veckan som jag inte tillåtit mig själv att äta på väldigt länge: Latte, glass, pommes, godis, köpe-pizza, mängder med banan…

    Man kan väl tycka vad man vill om det,  men det som hände var att jag tillfredsställde det där inom mig som längtat efter skräpmat så länge och strax därefter började tänka ”hur kan jag göra det här hälsosammare?”. Jag började längta efter frukt, bär, avokado och mejeriprodukter som ost och grädde! Och att ens börja tänka i de banorna igen var ett stort framsteg för mig.

    * Inte giftiga saker och sånt du är dödsallergisk mot såklart :)

  • Tips #2: Låt någon annan laga mat åt dig

    Det är svårt att äta när man inte vill laga mat – låt någon annan laga mat åt dig! Man ska inte vara rädd för att be folk om tjänster har jag märkt, de flesta tycker om att hjälpa till. Om man vanligtvis lagar mycket mat själv är det värsta lyxgrejen att plötsligt bli serverad mat!

  • Tips #3: Ät mjuka saker

    I början när min aptitlöshet var som värst kunde jag bara äta mjuka saker. Jag tänkte lite att mitt matsmältningssystem var som ett litet barns. Jag vill bara ha mjuk, söt och lättsmält mat. Så försök få i dig t.ex:

    • gröt med kokosmjölk och bär
    • smoothies (pimpa gärna smoothies med gröna blad, nötsmör, proteinpulver, mct-olja och/eller gelatin så får du i dig massa nyttigheter också.
    • grönsaksmos (t.ex morot, potatis eller broccoli) med mycket smör!
    • banan eller bananglass
    • ost och yoghurt
  • Tips #4: Var snäll mot dig själv!

    Jag tror man måste tillåta sig själv att ge det lite tid. Att inte ha sån ångest över att man kanske inte äter så bra som man vill eller borde. Man måste nog väcka matintresset och aptiten långsamt. Tvinga inte i dig mat bara för att du måste. Men ta gärna någon multivitamin, matsmältningsenzymer och probiotika för att stötta din kropp lite.

Underbara recept som hjälpt mig äta

Som tur är finns ju internet nuförtiden, och det mesta är bara en googling bort. Och som tur är finns det fantastiska bloggar där ute med hälsosammare alternativ på allt man vill äta. Här är några recept som jag inte hade klarat mig utan den senaste tiden:

Våfflor från 56kilo.se
Supergoda våfflor från 56kilo.se – mättande och svåra att sluta äta :)


Perfekt pizzabotten utan gluten från Nilla’s kitchen
Inte LCHF, men naturligt glutenfri och försvinnande god pizza – högsta betyg till Nilla’s kitchen!


Sötpotatis-klyftor från Healthful Pursuit
Så enkelt och så gott med sötpotatisklyftor!


Avslutningsvis

Att tappa aptiten är inget bra på något sätt. Det är en tydlig signal att något kanske inte står rätt till. Så om du inte har haft någon aptit under en längre tid och heller inte har någon bra förklaring till det (som jag med min medicin t.ex.) bör man kanske gå till läkaren för säkerhets skull. Men i övrigt tror jag inte det är något ”fel” på en om man under korta perioder ”lessnar” på att vara så strikt med sin kost.

Vad jag försöker säga är att man kanske inte ska vara så sträng mot sig själv. Låt hungern och matglädjen komma till dig när du är redo!

Vad har du för erfarenheter kring aptit och att inte vilja äta? Du får gärna dela med dig i kommentarerna nedan eller skicka ett meddelande till mig om du vill.

Ta hand om dig!

Din vän,
Sanna

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Meny