Ett inlägg om glutenskräck och läckande tarm

Undviker du gluten likt pesten fast du inte har celiaki? Ligger du och vrider och vänder dig i sängen om nätterna för att du glömde kolla innehållsförteckningen på den där yoghurten du åt i morse? Tror du att du kommer drabbas plötslig död om du får i dig lite gluten? Då kan du lida av den moderna sjukdomen glutenskräck.

Då jag nyligen blivit anklagad för att sprida vidskepelse och potentiellt farliga villfarelser om glutenintolerans och läckande tarm så kände jag att jag kanske behövde förtydliga mina tankar och åsikter kring detta ämne. Varsågod!

Vad är gluten?

Gluten är ett proteinkomplex – ett nystan av ganska många ämnen, men bestående till 80% av gliadin och glutenin. Gluten finns i vete, råg och korn och det är gluten som gör bröddegar elastiska och fluffiga. Gluten är ett av de mest konsumerade proteinerna i hela världen.

Vad är glutenintolerans / celiaki?

Som det ser ut idag är ca 1-2% av västvärldens befolkning glutenintoleranta – dvs har celiaki. I Sverige är glutenintolerans vanligast. Celiaki är en autoimmun sjukdom, vilket innebär att kroppen identifierar gluten (oftast gliadinet) som främmande och immunförsvaret sätts på högvarv. Kroppen attackerar glutenet men även tunntarmens slemhinna. En inflammation uppstår och symtomen är bland annat diarré, förstoppning, viktminskning, trötthet och vitaminbrist. Den som har celiaki måste äta en 100% glutenfri kost.

nocarbs

Varför har gluten fått ett sådant dåligt rykte?

Varför är det så många som plötsligt undviker gluten när det är så få som är intoleranta? Människan är ju en högkonsument av gluten och glutenrika livsmedel har varit basvaror sen vi började med jordbruk!? – Jag tror att det finns flera olika faktorer som spelar in, nedan följer mina teorier om varför gluten har fått ett sådant dåligt rykte.

  • Försämrad maghälsa, snabbmat och dåligt vete

    I västvärlden har ca 7-10% fått diagnosen IBS (Irritable Bowel Syndrome), vilket är en samlingsdiagnos för magproblem utan underliggande sjukdom. IBS blir bara vanligare och vanligare, och vanligast är det hos unga kvinnor. Problematiken kring IBS är att det är svårt att diagnosticera (finns sällan biologiska markörer) samt att orsakerna till problemen kan vara många och svåra att identifiera.

    Människor med IBS som uteslutit livsmedel med gluten rapporterar ofta att de mår bättre. Men om man ska vara lite cynisk så innebär det oftast att man kanske uteslutit halvfabrikat som industribakat bröd, bakelser, färdigrätter och snabbmat som t.ex. pizza och hamburgare. Jag tror det finns mycket annat i den sortens mat som kan försämra ens maghälsa som inte nödvändigtvis behöver vara just gluten. Som t.ex. mjölkproteiner, transfetter, lektiner, FODMAPs och tillsatser. Det moderna vetet är dessutom betydligt mer processat och mindre näringsrikt än för 100 år sedan. Det finns teorier om att det i sig har bidragit till uppsvinget av glutenintolerans och känsliga magar.

  • Nya forskningsrön och böcker

    De senaste åren har framförallt två stycken kontroversiella böcker fått mycket uppmärksamhet. Den ena är Grain Brain, där författaren och doktorn David Perlmutter påstår att spannmål och kolhydrater bidrar till sjukdomar som ADHD, demens och depression. Detta är förstås hett omdebatterat där det finns forskning som visar både för och emot.

    Den andra boken heter Wheat Belly och är skriven av doktor William Davis, som menar att det moderna vetet är ett gift. Dessutom finns det indicier som pekar på att känslighet mot gluten – NCGS (Non Celiak Gluten Sensitivity) – faktiskt kan existera, även om det krävs mer forskning och förståelse kring ämnet.

  • ”Trendiga” kosthållningar utan gluten

    Till följd av allt detta anammar människor kosthållningar som naturligt utesluter gluten. T.ex. ketogen kost/LCHF, paleo och raw-food. Även om de skiljer sig mycket åt har de också mycket gemensamt. De innefattar alla naturlig mat med mycket grönsaker, bra fetter och proteiner (vegetabiliska och/eller animaliska). Man utesluter helt enkelt konventionellt bröd och halvfabrikat som annars innehåller gluten. Eftersom många upplever att de mår bättre på dessa kosthållningar så finns det heller ingen anledning för dem att gå tillbaka till den gamla skräpmaten.

eatwell

Vad är läckande tarm?

Läckande tarm (leaky gut på engelska) är ett namn på en hypotetiskt sjukdomstillstånd som innebär att vissa människor skulle ha en mer porös tarmvägg som släpper igenom icke nedbrutna partiklar (t.ex. proteiner). Teorin är då att dessa partiklar triggar immunförsvaret, likt glutenintolerans, och ger symtom som motsvarar i princip alla västvärldens moderna sjukdomar. Allt från magproblem, till autism och diabetes.

Det finns ännu ingen forskning som visar på att läckande tarm existerar, och du kommer förmodligen inte få den diagnosen av någon läkare. I alla fall inte än. Den senaste forskningen visar dock att tarmväggen är väldigt dynamiskt och att det kan finnas omständigheter då den öppnar upp och släpper igenom matpartiklar. Men det finns ännu inga belägg för att det skulle ge upphov till alla de påstådda symtomen.

Jag tycker det är viktigt att poängtera att läckande tarm är just en teori, men utan teorier drivs ju inte forskningen framåt. Och därför tycker jag det är bra att det lyfts fram som en potentiell orsak till många av våra sjukdomar. Jag tror vårt mag-tarm-system ännu är en stor gåta och att det kommer krävas mycket forskning och kunskap för att förstå det bättre. Vad jag inte tycker är bra är företag och personer som enbart är ute för att tjäna pengar på att ”bota” en icke medicinsk diagnos.

”Men, jag äter enligt AIP (eller annan diet) och mår jättemycket bättre! Vad betyder det?”

Det betyder att du har lärt dig mer om din egna kropp än vad en kliniskt studie på andra människor gjort. Om du mår bra av någonting, fortsätt med det! Detsamma gäller givetvis det omvända. Du är unik och dina erfarenheter är nyckeln till din hälsa.

kolhydrat-gaffel

Mitt förhållande till gluten

Jag undviker inte gluten per se, men jag undviker livsmedel med gluten främst på grund av dess kolhydratsmängd. Och eftersom jag lägger stor vikt på att äta naturlig mat och på att laga min mat själv från grunden får jag sällan i mig det gluten som finns i halvfabrikat osv. Jag handlar heller aldrig färdiga glutenfria produkter som glutenfritt bröd eller glutenfri pasta, de har ingen plats i mitt kök. Ibland får jag i mig gluten ändå, men det är inga problem för mig. T.ex. om jag blir bjuden på surdegsbröd, eller en kladdkaka som någon har bakat med största omsorg. Jag är inte rädd för gluten, för jag vet att jag inte har problem med det. Däremot har jag problem med kolhydrater och FODMAPs, men det är en annan historia.

”Ok, så ska jag äta gluten eller ej?”

Det är givetvis bara du som bestämmer hurvida du ska äta gluten eller ej. Men lite kortfattat kan man väl säga så här:

  • Om du har fått diagnosen glutenintolerans/celiaki

    Bestämt nej. Såvida du inte hemskt gärna vill drabbas av magproblem, vitaminbrist och konsekvenserna utav det. Om du misstänker att du har glutenintolerans, kontakta genast din läkare för att få det bekräftat!

  • Om du tror att du är känslig mot gluten

    Försök ta reda på om det verkligen är gluten du reagerar på och inget annat. Som tidigare nämnt kan det vara andra, eller en kombination av saker man reagerar på. Annars tycker jag generellt så här: Ät inte industriellt tillverkade bröd och bakverk. Ät inte halvfabrikat där ingredienslistorna är så långa att man hinner somna innan man läst klart. Köp inte ”glutenfria” produkter. Testa istället att ät riktig mat som du lagar från grunden! Gör ditt eget surdegsbröd! Om du fortfarande inte mår bättre, ja då kanske några provtagningar är på sin plats. Men poängen är att du inte ska vara rädd för gluten om du inte har celiaki, däremot kan man ifrågasätta de livsmedel i dagligvaruhandeln som innehåller gluten (och mycket annat).

Avslutningsvis

Jag är 100% övertygad om att du, kära läsare, är intelligent nog att fatta dina egna beslut kring gluten i din kost. Och jag hoppas innerligt att du inte känner dig lurad av mig eller tror att jag sprider ”vidskepelse” kring gluten och läckande tarm. Det skulle göra mig väldigt ledsen. Mitt syfte med den här bloggen är att få dela med mig utav mina recept och erfarenheter för alla som vill äta naturlig mat – om det är så är utan mejeriprodukter, gluten eller något annat. För mig har min hälsoresa varit väldigt ensam och kämpig, som en snårig stig genom en drös av kostråd och teorier. Vilket var väldigt överväldigande. Jag vill istället inspirera till att hitta sin egen väg, men med alla råd och teorier som verktyg snarare än ”lagar”.

Allt väl,
Sanna

2 kommentarer

  1. Sanna, jag har följt din blogg lääänge och blir lika glad och uppmuntrad varje gång jag ser ett nytt inlägg! Känner mig absolut inte ”manipulerad” på något vis bara styrkt och uppmuntrad i mina försök att leva ett hälsosamt liv. Fortsätt med det Sanna?

Lämna en kommentar

Meny