Ny blogg + blåbärs-jello

Gah, vad har jag gett mig in på?! Jag sitter och försöker författa det här första inlägget på min allra första matblogg. Jag känner en viss tveksamhet och ganska mycket prestationsångest – finns det inte tillräckligt med matbloggar? Och hur kommer min skilja sig från alla andra, kommer jag att hålla måttet?

Sen tänker jag, skitsamma. Jag gör det här för min egen skull. Jag gör det här för att jag älskar att laga mat, för att jag älskar att skriva och att fotografera. Och jag gör det här för att dokumentera min hälsoresa och mina experiment i och utanför köket.
– Aha, det här är en sån där hälsoblogg tänker kanske du. Ja, det stämmer på sätt och vis. Mitt sätt att äta har mynnat ur ett försök att må bättre, bli friskare och leva ett drägligare liv. Men det är även en hyllning till glädjen i att kombinera smaker, färger och konsistenser – allt sådant som får mat att smaka bra och som gör en glad.

Min filosofi är att ingen kan bestämma vad man ska, eller inte ska äta. Det är du själv som bestämmer, och jag har bestämt mig för att äta mat som jag mår bra av. Så enkelt är det. För mig har den maten varit en variant av paleolitisk kost (därav namnet på bloggen). Och den här typen av kost har gett mig många insikter om min egen kropp och vad som är hälsosamt. Men det är fortfarande bara riktlinjer, jag äter inte allt som “är paleo” och jag äter saker som inte är paleo. Och det är väl lite så jag vill att den här bloggen ska vara – ett sökande efter god mat och god hälsa.

Min förhoppning är att du kommer uppskatta det jag skriver och att du kommer gilla mina recept. Och kanske att du inspireras till att lära dig mer om din egen hälsa och vad du mår bra av.

Nu när jag skrivit av mig alla mina farhågor och förhoppningar kanske det är bäst att jag istället skriver om blåbärs-jellon – för det var väl därför du klickande dig in på den här sidan?! Jag vill redan från början slänga in en brasklapp om att detta inte är någon efterrätt. Jello är ju annars något man mest ser i amerikansk film – någon slags sladdrig, neonfärgad gelédessert som absolut ingen gillar. Min jello är mer utav ett snack, eller kanske som ett tillbehör till en smarrig köttbit? Den har en ganska vuxen smak, utan tillsatt socker eller annat skräp. Istället har blåbäret och gelatinet huvudrollerna.

Blåbär

Blåbär

Blåbären som växer i våra svenska skogar heter Vaccinium myrtillus på latin och är fyllda av nyttigheter. De innehåller bland annat antioxidanter – ämnen med egenskaper att motverka oxidation. Våra kroppar behöver syre för andning och energiförbränning, men med syret bildas även fria syreradikaler som misstänks åstadkomma allvarliga cellskador och bidra till åldrandet. Som ett skydd mot denna oxidativa stress finns alltså antioxidanter som neutraliserar de fria radikalerna. Antioxidanter finns i kroppen i form av hormoner och enzymer men de finns även i frukt, bär och grönsaker.

Utöver antixodianterna är blåbär fulla av C-vitamin, B-vitamin. kalcium, magnesium, kalium och fosfor. Blåbär har även traditionellt använts för matsmältningsbesvär och diarréer. Torkade blåbär, blåbärssoppa och blåbärssaft ska vara bra om man har diarré och färska blåbär ska vara bra om man är förstoppad.

Gelatin

Gelatin utvinns ur kollagen, som är det huvudsakliga proteinet hos däggdjur. Gelatin består av ca 90% protein, 10% vatten och spår av salter.

Många hälsobloggar har skrivit om gelatin på senaste tiden, främst för dess positiva effekter på hud, hår och naglar. Men det lyfts även ett varningens finger för de som har magproblem. För de (mig inkluderad) som har problem kan gelatin i stora mängder förvärra symtomen. Jag äter gelatin då och då för jag anser att det är hälsosamt, men jag äter inga stora mängder. En liten bit räcker långt. För min maghälsa dricker jag däremot mycket buljong som jag verkligen rekommenderar.

I butik har jag än så länge bara hittat gelatin gjort av gris, därför har jag börjat beställa Great Lakes gelatin av nöt från iHerb.com. Och så vitt jag förstår det så är det från gräsbetat nötkreatur vilket är bättre både hälso- och miljömässigt. Win win! På iHerb har de även Collagen Hydrolysate som är bättre om man vill använda det som kosttillskott, det har dock inga gelbildande egenskaper.

Sannas Paleo | Blåbärssäsong

Till jellon har jag valt att plocka min egna blåbär, eftersom det är blåbärssäsong (ett litet tag till i alla fall). Det går givetvis bra med frysta, upptinade blåbär om man så vill. Men det är det här som jag tycker är det bästa med det här receptet – att jag får spendera några timmar i skogen! Okej, jag erkänner, själva blåbärsplockandet i sig är inte så roligt (ryggen, aj aj). Men att få vara i skogen, känna dess väsen och den friska luften är för mig helt oslagbart. Och har man gott sällskap (i mitt fall; bästa systern) så är det ännu bättre. Jag kan känna mig så lugn och så fri, men jag kan även även en slags sorg över att vi övergivit allt det här för asfalt, avgaser och en vardag full av stress och måsten.

Gelatin har varit något man kanske rynkar näsan åt – diverse suspekta djurdelar som malts samman till gud vet vad. Men jag har börjat uppskatta faktumet att man tar till vara på alla delar av djuret, något annat vore ju slöseri. Jag gillar det tänket, och jag försöker inkorporera det i min matlagning. Jag har som sagt valt att göra gelé av gelatinet den här gången, men jag har sett många som även har det i smoothies, buljong och så vidare – vilket är fördelaktigt om man har problem med konsistensen av gelatin (vilket jag kan förstå).

Vad har du för erfarenheter av gelatin? Du mer än gärna skriva en kommentar och berätta!

Din vän,
Sanna

Blåbärs-jello

12 portioner | ca 15 min + 2 h
En blåbärsgelé med vuxen smak, utan socker. Ätes som den är eller som ett tillbehör till t.ex. kött.

Ingredienser

  • 2 dl blåbär
  • 2 dl vatten (om man vill ha något sötare, bytt ut mot t.ex äpplejuice)
  • 3 msk gelatin (jag använder Great Lakes)
  • 1 st citron (saften)
  • 4 cm ingefära (saften)

Gör så här

  • Massera och dela citronen, pressa ut saften i en liten skål.
  • Riv en bit ingefära och pressa ut saften genom en sil – i samma skål som citronsaften.
  • Mixa blåbär tillsammans med saften från citronen och ingefäran tills allt är mixat och liknar blåbärssoppa ungefär.
  • Häll vatten (eller juice) i en kastrull tillsammans med gelatinet. Sätt på medel-värme och rör om tills gelatinet är upplöst.
  • När gelatinet är upplöst häller du i blåbärsmixen och fortsätter röra om tills det börjar sjuda.
  • Ta bort kastrullen från plattan och pensla formen, eller formarna, med lite olja. Det går bra att använda nästan vad som helst som form – om du inte har några små formar kan du t.ex. använda en ugnsform och sedan skära jellon i bitar med kniv eller kakformar.
  • Ställ in formen i kylskåpet och låt stå i några timmar, eller tills det stelnat.
  • Ta ut jellon, skär i små portionsbitar och servera!

Ungefärliga näringsvärden för hela receptet

Energi: 150 kcal / Protein: 19 gr / Fett: 1 gr / Kolhydrater: 18 gr / Fibrer: 7 gr

Lämna en kommentar

Meny