Vad händer i kroppen när man äter kolhydrater?

Det är lite lättare att förstå vad man bör äta om man har ett hum om hur kroppen fungerar. Det är viktigt att veta att vår mat är mer än bara energi som ska in och ut igen. Maten vi äter ska även bygga våra kroppar och ge bränsle åt våra celler. Kolhydrater och fett är kroppens främsta energikällor – och den här texten handlar om kolhydrater.

Kolhydrat blir glukos

Vad händer när vi äter kolhydrater?

När vi äter stärkelserika livsmedel (bröd, pasta, mjöl, gryn, potatis, frukt, rotfrukter, baljväxter, socker, läsk, öl, osv…) bryts den ner till sockerarten glukos och går sedan ut i blodet. Glukos går även under namnen druvsocker och blodsocker. I kroppen har glukosen tre vägar att gå:

Glukosens tre möjliga vägar

  • Användas som energi
  • Lagras som glykogen
  • Lagras som fett

Glukos stimulerar utsöndringen av insulin

När vårt blodsocker stiger utsöndras ett hormon som heter insulin. Insulin reglerar sockret i vårt blod, så det inte blir för mycket – ett högt blodsocker är farligt för kroppen och kan orsaka skador på bland annat njurarna och ögonen. De som lider av typ-1 diabetes kan inte själva producera insulin, och måste därför tillföra det utifrån. De som lider av typ-2 diabetes producerar fortfarande eget insulin, men inte tillräckligt.

Överflödigt glukos lagras

Insulinet skickar i sin tur signaler till kroppen att ta hand den överflödiga glukosen – den som inte använts som energi – genom att lagra den som glykogen i levern och i musklerna. Glykogen kan i sin tur spjälkas ner till glukos igen och användas som energi vid behov. Utrymmet för glykogen är dock begränsat – ca 100 gram i levern och ca 300-400 gram i musklerna. Det finns däremot inga utrymmesbegränsningar för lagring av fett och det glukos som inte får plats som glykogen omvandlas till fett och lagras i fettvävnaden istället.

Överflödigt glukos lagras

Glukos är enkel och snabb energi

Vid ett högt blodsocker förhindrar även insulinet fettvävnaden från att släppa ifrån sig fett – som också kan användas som energi – eftersom det finns så mycket glukos att ta av. Det är lättare för kroppen att använda glukos som energi än vad det är att använda fett, och kroppen – som är lat av naturen – väljer givetvis glukos först.

  • Kolhydrater höjer blodsockret
  • Insulin reglerar blodsockret
  • Insulin ser till att överflödigt glukos lagras
  • Glukos lagras som glykogen eller fett

Här är ett videoklipp från filmen FatHead, som förklarar hela processen väldigt pedagogiskt!


Kolhydrater som energikälla

Kettlebell

Kolhydrater kan vara bra vid intensiv träning

Om du tränar väldigt intensivt och om du tränar för prestation kan din kropp behöva mer kolhydrater, eftersom du ställer ett högt syrekrav på dina muskler. När du tränar intensivt hinner inte ditt hjärta pumpa runt syre till dina muskler och utan det kan cellerna bara använda glukos som energi. Fett kan nämligen bara användas som energi när cellerna har syre.

Välj bra kolhydratskällor

Tänk på att välja dina kolhydrater med omsorg – gärna glutenfria! Tänk bär, rotfrukter, frukt, potatis och ris.

För alla oss andra..

För oss som inte tränar lika intensivt, kanske motionstränar lite ibland, har ett stillasittande jobb och inte är så aktiva så räcker det med färre kolhydrater. Hur mycket kolhydrater man bör äta varierar från person till person. Det är beroende på vad man har för förutsättningar och vad man har för mål med sin kropp och sin hälsa.

  • Kolhydrater för de som tränar intensivt
  • Vi som inte är så aktiva klarar oss på färre kolhydrater
Stillasittande jobb

Risker med högt blodsocker

Risker med högt blodsocker

Det metabola syndromet

Du kanske har hört talas om det metabola syndromet? Det metabola syndromet är ett samlingsnamn för ett antal faktorer som ökar risken för insjuknande i hjärt-kärlsjukdomar – dessa faktorer är

  • Diabetes
  • Fetma
  • Högt blodtryck
  • Högt blodsocker
  • Blodfettsrubbningar
  • Cancer
  • Demens
  • Förstorad prostata
  • PCOS (Polycystiskt ovariesyndrom)
  • Fettlever

Metabola rubbningar och högt blodsocker

De ovan nämnda faktorerna räknas som olika metabola rubbningar – vid alla metabola rubbningar ser man ett kroniskt förhöjt blodsocker. Ett kroniskt förhöjt blodsocker ökar alltså risken för bland annat:

  • Blodpropp
  • Ökat blodtryck
  • Ökade triglycerider
  • Insulinresistens (när din kropp slutar reagera på insulin)
  • Fettinlagring

LCHF-kost och kolhydrater

Lågt intag av kolhydrater

Lågt intag av kolhydrater

På LCHF-kost drar man drastiskt ner på sitt intag av kolhydrater. På strikt LCHF-kost håller man sig under 20 gram kolhydrater om dagen (som exempel så innehåller en skiva bröd ca 30 gram kolhydrater). Istället äter man mer naturligt fett och har alltså fett och ketoner som sin främsta energikälla. Fett ger mer energi än kolhydrater, men inte lika snabbt.

Varför går många ner i vikt på LCHF-kost?

Det kan finnas olika orsaker till varför man går ner i vikt på LCHF-kost. En utav dem är att man går över till att använda fett som energikälla istället för kolhydrater. Kroppen börjar då släppa ifrån sig fett från fettvävnaden för att använda som energi istället för glukos.

Fett mättar mer

En annan anledning är att fett mättar mer än kolhydrater, vilket gör att man kanske blir mätt tidigare och får i sig färre kalorier. Det finns även teorier om att fett kan ha en metabol fördel framför kolhydrater, dvs att kroppens förbränning ökar när man äter fett.

  • Minskat kolhydratintag ger lägre blodsocker
  • Kroppen använder fett som främsta energikälla
  • Fett mättar mer

 

Många går ner i vikt med LCHF

Läs mer

Vad händer i kroppen när man äter fett?
Kort om kolesterol
Varför man bör undvika spannmål, baljväxter och soja
Var är LCHF & Paleo?
Vad äter man på LCHF- och paleokost?


Källor

Jonas Berqvist, ”Optimal hälsa, viktminskning och fitness version 3.0″
Wiki: Glykogen
LCHF-kost
1177: Diabetes typ 1/
1177: Diabetes typ 2

Lämna en kommentar

Meny