Snabbpicklade (eller lagompicklade) grönsaker – gott till nästan allt!

Picklade grönsaker är en såndär grej som kan balansera upp en hel rätt. De tillför syra, sötma och en friskhet som passar bra till framförallt kött.

Även om de här picklade grönsakerna inte besitter samma nyttiga egenskaper som ”riktigt” fermenterade grönsaker (jag tänker främst på de goda magbakterierna), så gillar jag att snabbpickla saker – tillför en god twist till nästan all mat. Och så tar det inte så lång tid heller. Ibland är snabb mat den bästa maten.

Och även om grönsakerna i princip är råa, så hjälper limen och äppelcidervinägerna till att börja bryta ner cellulosan och fibrerna i grönsakerna – vilket förenklar båda näringsupptag och matsmältning. Äppelcidervinägern hjälper även till i att stimulera produktionen av magsyra. Bra va?

Jag ska inte vara långrandig – hoppas du gillar receptet!

Din vän,
Sanna

PS. Sugen på mer picklade grönsaker? Spana in mina snabbpicklade rödbetor (och supergoda pyttipanna).

Picklade grönsaker

1 stor burk | ca 10 min + 10 min – 10 h
Det här är ett recept på snabbt picklade grönsaker, eller låt det ta längre tid om du vill. Det räcker med 10 minuter, eller så kan då låta dem gotta sig i kylskåpet över natten. De blir härligt sötsyrliga och goda till nästan allt!

Ingredienser

Grönsaker

  • 1 morot, riven
  • 10 cm gurka, skuren i tunna skivor
  • 3 salladslökar, skuren i bitar (bara det gröna för low FODMAP)
  • Några blad salladskål, strimlad

Lag / picklejuice

  • 1 msk honung, kokossocker eller lönnsirap (använd lönnsirap för low FODMAP)
  • Juicen från 2 lime / 4 msk limejuice
  • 1 msk äppelcidervinäger

Gör så här

  • Blanda ingredienserna till lagen i en stor skål, låt socker/honung lösas upp.
  • Riv och hacka grönsaker, lägg allt i skålen och rör om.
  • Lägg över allt i en stor glasburk med lock, ställ in i kylen minst 10 minuter eller över natten.
  • Servera till kött, i sallader, i soppor, på mackor, eller hur du vill!

Ungefärliga näringsvärden för hela receptet

Energi: 317 kcal / Protein: 8 g / Fett: 1 g / Kolhydrater: 64 g / Fibrer: 10 g

Lämna en kommentar

Meny