Nötvåfflor för sockersjuka

Här kommer ett recept på nötvåfflor med grädde! Varken nötter eller grädde är egentligen mina vänner, men jag hittade det här receptet när jag bläddrade i en av mina gamla kokböcker och hamnade på kapitlet ”Kostförslag vid sockersjuka”. Bara en sån sak.

Som jag har nämnt i ett tidigare inlägg så samlar jag på gamla kokböcker. I många utav böckerna finns det kostråd för olika sjukdomar (eftersom de är mer utav husmorslexikon än det som vi idag kallar för kokböcker).

På den tiden visste man att sockersjuka (dvs diabetiker) mådde bäst av att utesluta socker och kolhydrater – kostråd som hade gjort självaste Dr Andreas Eenfeldt stolt. I den här kokboken från 1958 finns det ett långt kapitel om hur sockersjuka fungerar och hur de bör äta. Så här skriver de:

”En riklig tillförsel av socker eller av kolhydrater, som snabbt omvandlas till socker såsom stärkelse i bröd och potatis leder till en rask stregring av blodets sockerhalt. Detta i sin tur manar bukspottkörteln till ökad produktion av insulin, vilket är särdels ogynnsamt, då denna körtel redan arbetar på yttersta gränsen av sin förmåga och eventuellt totalt kollaberar inför en sådan extra påfrestning. Därför bör sådana »lättsmälta« kolhydrater starkt inskränkas i den sockersjukes kost, lämpligen i form av ett totalt sockerförbud och föreskrift om en individuellt avpassad mängd bröd och potatis per dag. Sockerförbudet kan inte anses såsom någon nackdel ens ur en frisk persons synpunkt.”

Superlogiskt, visst? Jag gillar framförallt sista meningen: Sockerförbudet kan inte anses såsom någon nackdel ens ur en frisk persons synpunkt. Vill du läsa mer om blodsocker och vad det är så hittar du det i min text om vad som händer i kroppen när man äter kolhydrater »

Nu över till receptet – hoppas det smakar.

Din vän,
Sanna

PS. Letar du efter fler diabetes-vänliga recept? Här hittar du alla mina recept med väldigt lite kolhydrater »

Nötvåfflor för sockersjuka

3 våfflor | ca 15 min
Lågkolhydrats-våfflor för sockersjuka, ur en kokbok från 1958.
Mina kommentarer: Våfflorna får en ganska bra konsistens och yta, men det saknas en rejäl nypa salt i smeten tycker jag. Sen har jag illustrerat våfflan med grädde och blåbär, men kände efteråt att det nog hade smakat bättre med en ”matigare” variant. Tänk crème fraîche, avocado, rom och gräslök.

Ingredienser

  • 10 gram nötkärnor (eller 3 msk mandelmjöl)
  • 0,5 dl tjock grädde
  • 1 st ägg
  • 5 gram smör

Gör så här

  • Mal nötkärnorna (eller använd mandelmjöl)
  • Vispa grädden och rör i ägget tillsammans med de malda nötterna och det smälta smöret.
  • Grädda smeten på varmt våffeljärn (jag delade smeten i tre, vilket blev tre stycken små våfflor)

Ungefärliga näringsvärden för hela receptet

Energi: 437 kcal / Protein: 14 gr / Fett: 40 gr / Kolhydrater: 5 gr / Fibrer: 0 gr

Lämna en kommentar

Meny