Hemmagjorda rotfruktschips

Jag är med mandolin! Mandolin är ett såntdär köksredskap som jag länge velat ha, men ändå inte känt mig tillräckligt motiverad till att köpa. Men så gjorde jag det ba’ – jag köpte en mandolin.

Sen dess har jag testat att göra egna rotfruktschips, som tack vare mandolinen har blivit supertunna och krispiga! En annan sak jag märkt är att man liksom nöjer sig med mindre chips när man har gjort dem själv, eftersom man vet vilket jobb som ligger bakom. Man fyller inte hela munnen utan njuter istället av dem en och en och tänker ”jag har gjort den här alldeles själv”. Bra, visst?

Hoppas du också kommer uppskatta att göra dina egna rotfruktschips! Säg nej till konstiga tillsatser och vegetabiliska oljor och ät mat du mår bra av!

Trevlig helg!
/Sanna

Hemmagjorda rotfruktschips

4 portioner | ca 2-3 tim
Gör dina egna rotfruktschips i vanlig ugn! Nu slipper du konstiga kryddningar och oljor – bestäm själv hur de ska smaka! Du behöver bara en mandolin (eller sjuka kniv-skills), en ugn och lite tid över :)

* För att göra low FODMAP-rotfruktschips, välj rotfrukter som morot och palsternacka. Rödbeta och sötpotatis kan också funka i mindre mängder.

Ingredienser

  • 1 stor palsternacka
  • 1 stor rödbeta
  • 1 liten sötpotatis
  • lite olivolja
  • salt

Gör så här

  • Sätt ugnen på 100°C
  • Ta fram 3-4 plåtar och täck med bakplåtspapper.
  • Skala dina rotfrukter och använd en mandolin för att skära dem i tunna skivor (1mm eller tunnare).
  • Blanda med lite olivolja, salt och valfria kryddor. Här är några exempel:
    – Peppar (ej AIP)
    – Vitlökspulver (ej low FODMAP)
    – Kanel
    – Torkad ramslök
    – Spiskummin (ej AIP)
  • Placera ut de tunna rotfruktsskivorna på bakplåtspapprena, helst med lite mellanrum – då blir de krispigare snabbare.
  • Ställ in plåtarna i ugnen, låt gå i 2-3 timmar. Vänd på chipsen efter halva tiden.
  • Ta ut chipsen när de känns klara, de kommer bli ännu krispigare när de svalnat. Smaka av med mera kryddor och lägg i små serveringsskålar!

Ungefärliga näringsvärden per portion

Energi: 156 kcal / Protein: 2,5 gr / Fett: 4 gr / Kolhydrater: 25 gr / Fibrer: 5 gr

Lämna en kommentar

Meny