Gröt på jordmandel En ny kompis i köket

Jag har upptäckt ett nytt mjöl – som är paleo, AIP och nötfritt! Mjölet är gjort på tigernötter, som även går under namnet jordmandel eller chufa.

Denna produkt har skickats till mig i PR-syfte, men med förutsättningen att jag bara publicerar inlägg om jag gillar produkten – vilket jag gör! Mina texter och åsikter kommer alltid vara mina egna och jag kommer aldrig rekommendera något jag inte gillar. Du kan läsa mer om och köpa jordmandelsmjöl på dorimax.se

Jordmandeln är ett rotknöl från arten halvgräs. Knölarna tvättas, skrubbas och torkas för att sedan malas till ett grovt mjöl. Jordmandeln har en söt, nötig smak med inslag av citrus. Jag har aldrig använt jordmandelsmjöl tidigare, men fick tipset att man kunde göra gröt på det – vilket jag gjorde. Och det blev såå gott. Du vet den där varma mjuka känslan man bara kan få av gröt. Det var verkligen över förväntan :) Jordmandeln är dessutom rik på E-, D- och K-vitamin.

Gröt med jordmandel | sannaspaleo.se #aip #frukost

Gröten påminner om havregrynsgröt – nötig, krämig, men med tuggmotstånd. Servera med kokosmjölk, bär och kanel!

Gröt med jordmandel | sannaspaleo.se #aip #frukost

Om du saknar gröt är det här något för dig. Och jag hoppas det här receptet kan komma till hands om du får tag på jordmandelmjöl/tigernötsmjöl! Jag ska försöka experimentera lite med mjölet och förhoppningsvis kunna hitta fler användningsområden och recept. Det är alltid roligt med nya vänner i köket :)

Ta hand om dig!
/Sanna

Gröt på jordmandel

1 portion | ca 10 min
En gröt på grovt jordmandelsmjöl, kryddor och kokosmjölk. Serveras med mer kokosmjölk, kanel och bär!

Ingredienser

Till gröten

  • 2 dl flytande kokosmjölk (om du har krämig kokosmjölk kan du späda ut med vatten)
  • 0,5 tsk kanel
  • 0,5 tsk malen ingefära
  • en liten nypa malen kryddnejlika
  • en liten nypa salt
  • 7 msk grovt jordmandelsmjöl

Till servering

  • Kokosmjölk
  • Kokosolja
  • Kanel
  • Blåbär

Gör så här

  • Koka upp kokosmjölken i en kastrull tillsammans med kanel, ingefära, kryddnejlika och salt.
  • Sänk värmen och tillsätt jordmandelsmjöl.
  • Låt det sjuda tills önskad konsistens 5-10 minuter. Rör om ofta så det inte bränns vid.
  • Rör i en klick kokosolja och smaka ev. av med mer kanel och ingefära.
  • Servera omedelbums med mer kokosmjölk och bär.

Ungefärliga näringsvärden per portion

Energi: 534 kcal / Protein: 5 g / Fett: 47 g / Kolhydrater: 23 g / Fibrer: 6 g

Lämna en kommentar

Meny