Glutenfria, nötfria, mejerifria saffrans-semlor

Det är så lätt att falla för frestelser tider som dessa. Jag menar, en hel dag tillägnad en vetebulle fylld med mandelmassa och grädde… Det kan vara svårt att stå emot :)

Jag har varit extremt strikt med min kost i perioder, då har jag varit väldigt duktig med att inte tillåta mig själv att falla för frestelser som dessa. Jag lyckades, men det var inte lätt. Även om jag mådde bättre utav det, så var det väldigt glädjelöst. Och glädje är, som både du och jag vet, typ det som gör livet värt att leva. Så vad gör man? Jo, man tillåter sig själv att äta ett hälsosammare alternativ. Så länge det finns ett alternativ till den där frestelsen är det lättare att göra ett val. Alla val du gör idag, påverkar hur du mår imorgon.

Paleo-saffrans-semlor | sannaspaleo.se

Den här semlan är ett bättre alternativ för mig, som inte vill äta gluten, onödigt socker eller mejeriprodukter. Det här är ingen ”riktig” semla, men det är en semla som säger ”Hej, fan vad bra du är som motstår frestelsen och äter mig istället, high-five Sanna!”.

Och det är nog så man måste tänka. Man kan unna sig saker och fortfarande göra hälsosamma val. Man måste bara ha lite fokus!

Det här receptet är återigen lånat av fantastiska Birgitta Höglund, med vissa modifikationer, därför har jag länkat till hennes receptangivelser i instruktionerna.

Om du vill ha fler recept på paleo-semlor så finns det även på:
Hälsa som livsstil
Under vårt tak

Din vän,
Sanna

Glutenfria, nötfria, mejerifria saffrans-semlor

4 st semlor | ca 30-40 min
Saffransgula paleo-semlor utan nötter, utan gluten och utan mejeriprodukter. Om man inte har några problem med vanlig grädde går det givetvis att använda det också, men i det här receptet har jag använt kokosgrädde!

Ingredienser

Till semlorna

  • Ägg
  • Honung
  • Kokosmjöl
  • Kokosmjölk
  • Saffran
  • Kardemumma
  • Kokosolja (smakfri)
  • Fiberhusk/Psylliumhusk
  • Bakpulver

Till grädden

  • 250 ml kokosgrädde (jag använder garants)
  • Lite honung
  • Lite vanilj (kan uteslutas)

Till ”mandelmassan” och ”florsockret”

  • Urgröpt bulle
  • Honung
  • Arrowrot

Gör så här

  • Gå in på Birgitta Höglunds recept på lussekatter, halvera receptet och följ instruktionerna – istället för att göra lussekatter gör du fyra bullar som du gräddar på något lägre värme och lite längre (kanske 150°C varmluftsugn i ca 15-20 min eller tills de är torra i mitten). Låt bullarna svalna.
  • Skär små lock och gröp försiktigt ut en liten grop i varje bottenhalva. Blanda det du gröpte ur med lite honung – detta är ”mandelmassan”. Fördela massan i varje bulle igen.
  • Vispa kall, krämig kokosgrädde (den ska vara fast, inte flytande) med lite honung och ev. lite vanilj tills det liknar grädde. Spritsa ut grädden på varje bulle.
  • Lägg på locket igen och sprinkla över lite arrowrot för att få den dära ”semelkänslan” :)
  • Servera med grönt te!

Lämna en kommentar

Meny