Frittata med kantareller, purjolök och västerbottenost

Håll hårt för ögonen nu om du inte kan (eller vill) äta ost! Annars kan du spärra upp korpgluggarna lite extra, för här kommer ett recept på en svingod (och vacker) frittata med kantareller, purjolök och västerbottenost <3

Ang. det här med mjölkprodukter – jag anser att, om man inte får några symtom, kan få lyxa till det ibland med bra mjölkprodukter. Och med bra menar jag t.ex. hårdlagrad ost (som är nästintill laktosfri), smör och grädde (med nyttiga fetter och d-vitamin) samt fermenterade mjölkprodukter som yoghurt och crème fraîche (innehåller goda bakterier). Men det är verkligen upp till var och en hur ofta man kan och vill äta mjölkprodukter. Personligen mår jag bäst av en ganska sparsam konsumtion. Men det är ju så sjukt gott med ost, det går inte att förneka!

Nu över till kantarellen – jag önskar verkligen att jag hade plockat de här kantarellerna själv, men det har jag inte. De är från affären. Jag har aldrig plockat svamp, men jag vill väldigt gärna. Det som hindrar mig är feghet, lathet och rädslan för att bli förgiftad, haha. Men vem vet, i år kanske är året då jag ska ge mig ut på min första svampjakt.. ?

Plockar du mycket svamp? Och vad gör du i så fall med den? Dela gärna med dig i kommentarerna!

Hoppas du gillar frittatan.

Din vän,
Sanna

Frittata med kantareller, purjolök och västerbottenost | sannaspaleo.se

Frittata med kantareller, purjolök och västerbottenost

4 små portioner, eller 2 stora | ca 30 min
En frittata som du snabbt slänger ihop med några ägg, kantareller, purjo och västerbottenost. För att göra rätten low FODMAP – använd den gröna delen på purjon enbart och använd laktosfri yoghurt eller crème fraîche. Frittatan avnjutes varm eller kall – perfekt picknick-mat!

Ingredienser

  • ca 200 gram kantareller
  • 1 st purjolök (enbart den gröna delen för low FODMAP)
  • 5 ägg
  • 1 dl yoghurt eller crème fraîche (laktosfri för low FODMAP)
  • 100 gram riven västerbottenost
  • 0,5 tsk salt
  • massa nymalen svartpeppar
  • fett till stekning och att smörja formen

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175°C (varmluftsugn)
  • Rensa svamp och purjo från jord
  • Hacka purjon och väldigt stora svampar i mindre bitar.
  • Stek svamp och purjo i lite fett ca 5-10 minuter. Under tiden kan du förbereda äggstanningen.
  • Vispa ägg, salt, peppar och yoghurt/crème fraîche till en jämn smet. Rör i den rivna osten.
  • Lägg den den stekta svampen och löken i en smord form.
  • Häll sedan över äggstanningen och rör om lite.
  • Låt grädda i ugnen i ca 20 minuter eller tills frittatan fått fin färg och har stelnat.
  • Servera med en god sallad!

Ungefärliga näringsvärden per portion (om 4 portioner)

Energi: 274 kcal / Protein: 19 gr / Fett: 19 gr / Kolhydrater: 6 gr / Fibrer: 2 gr

Lämna en kommentar

Meny