Snabb och falsk potatissoppa (med avokado)

För dig som saknar potatis kan jag berätta att varm avokado smakar väldigt mycket som potatis – vilket bara är en av avokadons många bra egenskaper. Det är svårt att inte älska den dära gröna, krämiga frukten!

Avokadon är en unik frukt – istället för en massa kolhydrater innehåller den en hel del fett. Fett står för över 80% av dess energiprocent faktiskt, vilket gör den till en LCHF-vänlig frukt! Den är även fullproppad med kalium, folat, C-vitamin och potassium. Men det tänker man inte så mycket på när man äter den, man äter den ju för att den är sjukt god. Och glädjen över att hitta en perfekt mogen avokado är svår att slå (i matsammanhang i alla fall…).

För något år sedan testade jag att göra bacon wrapped avocado fries, och blev väldigt överraskade – det smakade nästan som potatis. Och det är svårt att föreställa sig innan man smakat.

Den här soppan är nästan löjligt enkel att göra, du behöver bara lite buljong, en avokado, lök och några smaksättare. Sen går det så fort att du knappt hinner duka! Smaken påminner mycket om potatis, men ändå inte. Det är svårt att sätta fingret på det, men gott är det i alla fall! I receptet har jag även valt att addera en äggula, den är helt frivilligt, men det gör soppan krämigare och näringsrikare.

Hoppas du gillar receptet. Skriv gärna en kommentar och berätta!

Din vän,
Sanna

Snabb och falsk potatissoppa (med avocado)

1 portion | ca 5-10 min
En snabb och grön avokadosoppa som smakar, med lite fantasi, som potatis. Du slänger dessutom ihop den sjukt snabbt (förutsatt att du har lite benbuljong till övers) med få ingredienser. Win win! För att göra receptet behöver du någon slags mixer.
PS. Vill du göra rätten AIP-vänlig? Uteslut ägg, muskot och peppar.

Ingredienser

  • 2-3 dl hemmagjord buljong, förslagsvis kyckling
  • En mogen avokado
  • 1/4 gul lök (eller en vääldigt liten sådan)
  • 1 vitlöksklyfta, pressad
  • En äggula (kan uteslutas)
  • Äppelcidervinäger (efter smak)
  • Muskot (efter smak)
  • Salt och peppar (efter smak)
  • Salladslök (efter smak)
  • Olivolja (efter smak)

Gör så här

  • Värm buljongen i en liten kastrull.
  • Mixa buljong med avokado, gul lök, vitlök och äggula.
  • Smaka av med äppelcidervinäger, muskot, salt och peppar.
  • Häll upp i en skål, hiva över lite fint skuren salladslök och ringla över lite olivolja.
  • Ät som den är eller servera förslagsvis med stävja-dina-brödcravings-morotsbröd

Ungefärliga näringsvärden per portion

Energi: 444 kcal / Protein: 6 g / Fett: 43 g / Kolhydrater: 7 g / Fibrer: 6 g

2 kommentarer

  1. Hej
    Går denna soppa att spara till dagen efter att ta med till lunchlåda? Avokado är ju ganska känslig.

    • Sanna Svara

      Hej Ulrika!
      Tänker du på den osmickrande färgen som avokado får efter ett tag? Jag har aldrig testat att spara den speciellt länge, men jag tror inte att det är några större problem. När man gör guachamole och liknande brukar den få tillbaka sin färg när man rört om i den lite… testa att låta avokadokärnan ligga tillsammans med soppan i kylskåpet, det ska också funka har jag hört!

      Allt väl / S

Lämna en kommentar

Meny