Angående att röra ihop en god röra

Jag gillar plockmat. Jag gillar att kunna plocka och välja det jag gillar. Jag gillar mat i små skålar. Jag gillar rörig mat. Och så gillar jag röror.

Ibland kan jag bli lite avundsjuk på mina kollegors vegetariska köpe-luncher. De består ofta av olika röror. Typ linsgrytor, yoghurtröror, böndippar och krutonger. Det går ju inte att förneka att det ser gott ut. Och är gott. Som f.d. vegetarian så vet jag att det finns mycket god vegomat där ute, men som jag inte längre kan äta.

Därför har jag bestämt mig för att börja efterlikna den där vegetariska maten som jag saknar så, men utan gluten, bönor och mjölkprodukter. Även om jag nuförtiden är mer utav en meat-and-salad-kinda-gal finns det ju inget som hindrar mig från att göra en massa goda tillbehör. Först ut är en den här sötpotatis-röran. Den är söt och syrlig och vitlökig på en och samma gång. Precis som jag vill att den ska vara.

Det här är bara början. Min plan är att en dag ha experimenterat ihop en fullvärdig meze-samling av vegetariska och ovegetariska smårätter! Då blir det fest :)

Är du vegetarian? Eller har du varit? Finns du något med det som du saknar? Dela gärna med dig i kommentarerna!

Din vän,
Sanna

Sötpotatis-röra

2 portioner | ca 30 + 5 min
En syrlig röra med lite sting från vitlök, som passar bra till en sallad, en köttbit eller som en dipp!

Ingredienser

  • 150 gram sötpotatis, tärnad och rostad
  • saften från 1/2 citron
  • 0,5 dl kokosgrädde (den krämiga delen)
  • 1 vitlöksklyfta, pressad (uteslut för low FODMAP)
  • 1 msk olivolja
  • timjan
  • salt

Gör så här

  • Sätt ugnen på 200°C
  • Rosta sötpotatistärningarna i ca 20 min tillsammans med lite salt och olja. Låt svalna.
  • När sötpotatisen har svalnat, mixa samtliga ingredienser och smaka av med salt, citron och timjan.

Ungefärliga näringsvärden per portion

Energi: 201 kcal / Protein: 2 gr / Fett: 12,5 gr / Kolhydrater: 19 gr / Fibrer: 3 gr

Lämna en kommentar

Meny